Ty chcesz jeść lekko i zdrowo a Twój facet to typowy ‚tłustożerca’, dla którego ulubione słodycze to kiełbasa?

Sprawdź, jak pogodzić w kuchni te przeciwstawne upodobania gotując pysznie – dla wszystkich!

Mój mąż zapytany o ulubiony dżem odpowiada wprost:

dżem ze świni.

Innymi słowy smalec. Najlepiej taki z kawałkami ‚ owoców’…Oczywiście, czasem i ja chętnie opałaszuję wieeeelką pajdę chleba ze smalcem. Koniecznie z ogórkiem kiszonym. Ale sęk w tym, że moja codzienna kuchnia to jednak coś innego.

To samo tyczy się wszelkiej maści słodyczy i deserów. Jeśli Twój facet uważa, że może być słodko i fajnie tylko po zjedzeniu 1/3 blachy ciasta bezowego ( czy czegoś w tym stylu) to wiedz, że są inne sposoby na prawdziwie słodkie, ale i zdrowsze słodkości! Przekonaj się sama.

 

Twoja sytuacja

 

Jeśli:

 

  • nie odpowiada Ci ciężka, tłusta kuchnia składająca się w dużej mierze z mięsa i takich dodatków jak ziemniaki i biały chleb
  • pod postacią słodyczy nie chcesz rozumieć jedynie ultra słodkich dań, które powodują to, że chcesz więcej i więcej, a na końcu czujesz się ociężała i wkurzona
  • jest szansa, że Twój facet będzie chciał lepiej się odżywiać
  • jednocześnie Twój facet uważa, że nieźle gotujesz i jest w stanie zjeść wszystko ( no na pewno większość), co mu zaserwujesz
  • lubisz urozmaicenia kulinarne i nie boisz się nowych smaków

 

Jeśli chodź raz odpowiedziałaś TAK, weź sprawy w swoje ręce i przeprowadź swoją własną rewolucję w kuchni!

 

Dzięki temu zadbasz nie tylko o kubki smakowe Was obydwojga, ale też wpłyniesz realnie na Wasze zdrowie.

 

Co robić?

 

Krok po kroku wprowadzaj urozmaicenia. Nie ma co się łudzić, że diametralne przerzucenie się z na nowy sposób odżywiania od razu zadziała. Prędzej będzie tak, że jedynie zniechęcisz swojego partnera i w efekcie dalej trudno Wam będzie znaleźć kompromis kulinarny.

 

Na początek proste sprawy: zamień białe pieczywo na pełnoziarniste. Z czasem włącz chleb razowy i pumpernikiel. Następnie zamień tradycyjną pszenną mąkę na inną, która jest mniej wymłócona ze wszystkich zdrowych składników, np. orkiszową.

 

Zamień kolorowe, słodkie napoje na świeżo wyciskane soki owocowe i owocowo – warzywne oraz na wodę z cytryną. Takie napoje z pewnością zasmakują Wam obydwojgu i Waszym dzieciakom ( jeśli macie).

 

Staraj się przedkładać jedzenie gotowane i pieczone nad smażone, a jeśli smażysz to wyłącz olej słonecznikowy i rzepakowy zamieniając je na oleje takie jak: kokosowy, sezamowy, lniany itp.

 

W kwestii słodyczy – na początek niech chociaż czekolada będzie gorzka, a nie mleczna (z milionem słodkich dodatków), a ciastka bez lukru, słodkich posypek, sztucznych galaretek itp.

 

Kolorowo i różnorodnie

 

Gdy wprowadzisz te proste zasady i utrzymasz w trwaniu w nich swojego mężczyznę, to wiedz, że odniosłaś pierwszy sukces na drodze do pysznej i zdrowej kuchni dla Was! Nie spoczywaj jednak na laurach.

To, co dobrze jest teraz zrobić, to stopniowe dodawanie nowych smaków i łączenie składników w ramach niewykorzystywanych dotąd połączeń. W ten sposób oboje znajdziecie coś ciekawego dla siebie!

 

Przede wszystkim pamiętaj o warzywach. Powinniście je jeść codziennie, najlepiej w większości posiłków. Postaw na polskie sezonowe warzywa ( kiedy są dostępne) oraz na egzotyczne nowości z zagranicy, gdy u nas hula zima. Niech zatem letnią porą zagości u Was aromatyczne leczo z cukinią i bakłażanem i tarta z pomidorami, a jesienią zupa dyniowa – możliwości jest wiele!

 

Nie zapominaj o owocach. Polskie smaki dają naprawdę szeroki wybór – od truskawek, po czereśnie, wiśnie, maliny, jabłka i wiele innych. Wykorzystuj je w codziennych kompotach, zupach owocowych, deserach oraz w postaci dżemów i konfitur.

Pamiętaj też o cytrusach, mango, papai, liczi i temu podobnych. Nie dość, że bardzo ciekawie prezentują się na stole, to można z nich wyczarować naprawdę smaczne dania. Wiele z nich dobrze komponuje się z mięsem – np. w postaci pieczeni z indyka z dodatkiem konfitury z żurawiny lub brzoskwini!

 

Niech w Waszej wspólnej diecie zagoszczą też ryby – ich mięso, gdy jest dobrze przyrządzone, nie ustępuje smakiem kotletom, czy innej golonce. Rybę możesz piec z warzywami czy np. dusić z ulubionymi przyprawami. Z pewnością zasmakuje wszystkim domownikom!

 

Wysokoenergetyczne przekąski

 

Jeśli Ty lub Twój facet jecie 2-3 razy na dzień i często są to solidne porcje jedzenia takiego jak np. pozornie dający energię smażony boczek itp, to lepiej to zmienić, zanim zacznie odzywać się wątroba lub trzustka. Postawcie na 4-5 posiłków, ale mniejszych. W ramach nich niech znajduje się jedna przekąska, którą łatwo ze sobą wszędzie zabrać, a która doda Wam zdrowia i siły, np. banany lub garść ulubionych orzechów.

 

Domowe słodycze – moje hit odkrycie

 

Bardzo ciekawym TRIKIEM  kulinarnym jest używanie melasy buraczanej. Jest ona słodka, a jednocześnie pozostawia uczucie sytości na dłużej oraz – w przeciwieństwie do tradycyjnych słodkości – nie powoduje uczucia ciągłego niedosytu.

Jest też zdrowsza –  oprócz cukru zawiera także wapń, magnez, potas, żelazo i witaminę B6. Z jej wykorzystaniem stworzysz takie zdrowe pyszności jak: ciasta, muffiny, placki, ale też chleb, czy dania główne ( np. kaszotto z grzybami).

Ponadto super OMASTA z olejem arganowym: AMLOU! Jest to marokańska pasta, której używać można np. zamiast nutelli. Jedyne, czego potrzebujesz to: 200 ml oleju arganowego, 300 g migdałów i miód. Migdały należy uprażyć przez 20 min w piekarniku w temperaturze 190 st. Następnie trzeba je zimelić i wymieszać z olejem oraz miodem. Całość przechowywać kilka dni w szczelnie zamkniętym słoiku. Później zostaje już tylko delektowanie się taką domową, pyszną pastą na kanapki ! Amlou możesz też użyć jako dodatek do ciast i deserów.

 

Kropla drąży skałę

 

Jeśli będziesz powoli, ale konsekwentnie wprowadzała te rady w życie, to zobaczysz, że miałam rację. Wasza kuchnia będzie nie tylko zdrowa, ale i smaczna dla każdego.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *